Die PlayStation 3 ist ihm zu teuer, er wünscht sich ein Star Wars-Spiel mit Laserschwertkampf von George Lucas und Sonys Controller-Abkupferung bringt ihn zum Lachen: Die
Seattle Times konnte Satoru Iwata in einem Interview zur E3-Premiere des Wii (
ab 279,89€ bei kaufen) befragen. Der Nintendo-Präsident ist nach eigener Aussage mit einer Portion Skepsis zur E3 gefahren - auch angesichts des streitbaren neuen Namens "Wii", dessen Zielrichtung Familie und Nichtspieler er noch mal betonte:
"What we are targeting with Wii is not only existing gamers, but also people who have shown no interest in other games. These nongamers, for example, really cannot understand what GBA means, if GBA is something different from Game Boy Advance. We wanted something with a strong impact that people will remember as soon as they hear it."
Allerdings wurde Iwata vom positiven Feedback überrascht. Gerade das neue Controller-Design sei sehr gut angekommen:
"We thought that we would get mixed reactions to our presentation. However, almost all the people who have touched and played the Wii have shown very positive reactions."
Die Chancen auf dem internationalen Markt sind nach seiner Meinung groß, denn es gibt Spiele mit internationalem Ansatz, die jeder sofort versteht:
"It has global potential. When we showed the tennis game [Wii Sports] at the media briefing, we had such a strong reaction afterward. There is no boundary to games like tennis, and so it can be appreciated around the world."
Nach dem Kommentar zum überhöhten Preis der PlayStation 3,
"I think it's a bit expensive.", wird es erst richtig interessant im Controllerbereich, als die Seattle Times fragt, ob Sony Nintendo kopiert habe:
"(Laughs.) Actually before they made the announcement we already anticipated that they might do that, so I had to laugh. Even though I was laughing, it was with a grim face, I should add. (Laughs.)"
Vor allem die Ergonomie der Hardware und der Haltestil seien die Charakteristika des Wii-Controllers, die Sony nicht bieten kann:
"(...)putting the motion-sensor technology into the classic-style controller is one thing. Putting the motion-sensor technology into the Wii remote as well as the "nunchuck" controller, where you can use both hands freely and independently, this is quite another thing."
Er wünscht sich sogar ein Star Wars-Spiel mit Lichtschwertkampf:
"We really want [filmmaker George] Lucas to think about making a game where this can be used as a light saber. It should be fun."
Angesprochen auf die grafischen Defizite des Wii gegenüber Xbox 360 und PS3, lässt sich Iwata nicht aus der Ruihe bringen. Im Gegenteil, seine Antwort wirkt sehr souverän und unterstreicht die neue Philosophie der Zielgruppenerweiterung über eine neue Form der interaktiven Unterhaltung:
"They are putting so much cost and energy to beef up the pure horsepower. I really do not deny the way they have chosen, because beefing up the graphical capability is one of the ways to entertain people. It's just that Nintendo has not chosen that because Nintendo is not concerned about the possibility of putting those kinds of energies into the graphical engines. Even though we can make the current game graphics a lot better, we don't believe we can expand the gaming population at all. That's why Nintendo decided to take a completely different path for the Wii."