Hardware
Entwickler: Nintendo
Publisher: Nintendo
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E3: GameCube - technische Details

Endlich wurden auf der E3 die genauen Details über die technischen Daten von Nintendos GameCube veröffentlicht. Auf der nächsten Seite könnt Ihr Euch ein Bild vom Aufbau der Konsole machen und Euch die Screenshots der Präsentation anschauen...

Der GameCube wird am 14. September in Japan erscheinen und am 5. November in den USA, kurz vor der Xbox. Er wird $200 Dollar kosten. Aktuelle Screenshots der E3-Hardware-Vorstellung samt GameCube-Medien findet Ihr hier. Hardware-mäßig scheint er ein durchaus ernst zu nehmender Rivale für die Xbox zu sein. Hier die Details:


MPU ("Micro Processing Unit")

  • IBM Power PC "Gekko":
    0.18 micron IBM Copper Wire Technology.

  • Core clock: 485 MHz.

  • CPU Capacity 1125 Dmips (Dhrystone 2.1).

  • Internal Data Precision 32-bit Integer & 64-bit Floating-point.

  • External Bus 1.3 GB/second peak bandwidth.

  • 32-bit address space.

  • 64-bit data bus.

  • 162 MHz clock Internal Cache 1: Instruction 32KB, Data 32KB (8 way).

  • System LSI Custom ATI/Nintendo "Flipper":
    Made using 0.18 micron NEC Embedded DRAM
  • Process Clock Frequency 162 MHz.

  • Embedded Frame Buffer. 2 MB Sustainable: 6.2ns (1T-SRAM)

  • Embedded Texture
    Cache. 1 MB.Sustainable: 6.2ns (1T-SRAM).

  • Texture Read Bandwidth 10.4 GB/second (Peak).

  • Main Memory Bandwidth 2.6 GB/second (Peak).


  • Grafik:

  • Pixel Depth 24-bit Color, 24-bit Z Buffer
  • Image Processing Functions Fog and Subpixel Anti-aliasing and 8 Hardware Lights and Alpha Blending and VirtualTexture Design.

  • Multi-texturing and Bump Mapping and Environment Mapping and MIP Mapping and Bilinear Filtering and Trilinear Filtering and Ansitropic Filtering and Real-time Hardware Texture Decompression (S3TC).

  • Real-time Decompression of Display List and HW 3-lineDeflickering filter.

  • Sound:

  • Audio Processing unit is integrated in ATI Flipper core: Sound Processor Custom Macronix 16-bit DSP.

  • Instruction Memory 8KB RAM 8KB ROM.

  • Data Memory 8KB RAM 4KB ROM.

  • Core Clock 81 MHz.

  • Performance 64 simultaneous channels and ADPCM encoding.

  • Sampling Frequency 48KHz.


  • Leistung:

  • Floating-point Arithmetic Capability 10.5 GFLOPS (MPU and Geometry Engine and HW Lighting Total).

  • Real-world polygon 6 to 12 million polygons/second (Assuming actual game conditions with complex models, fully textured).

  • System Memory: 40 MB.

  • Main Memory: 24 MB MoSys 1T-SRAM.

  • Approximately 10ns Sustainable Latency.

  • A-Memory 16 MB 81 MHz DRAM.


  • I/O:

  • Disc Drive CAV (Constant Angular Velocity) System.

  • Average Access Time 128ms.

  • Data Transfer Speed 16Mbps to 5Mbps.

  • Input/Output 4 Controller Ports.

  • 2 Memory Card Slots.

  • Analog AV Output.

  • Digital AV Output.

  • 2 High-Speed Serial Ports.

  • High-speed Parallel Port


  • Medium:

  • Media 3 inch NINTENDO GAMECUBE Disc based on Matsushitas Optical Disc Technology: Capacity 1.5GB.



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